التصنيفات
الروايات والروايات الطويلة

العيش من اجل الحب للكاتبة / الملكة والامبراطورة الاء القرني رواية جميلة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة انا عضوة هنا جديدة وسجلت معاكم وان شاء الله تقبلوني كاخت وصديقة لكم هاذي اول رواية لي في حياتي وروايتي اسمها العيش من اجل الحب للكاتبة / الملكة والامبراطورة الاء القرني طبعا الرواية تتكلم عن

روايتي تتكلم عن الحب والجروح

والكبرياء والوجع والصداقه الجميله جميع ماسبق ستجدونه بهاا جميله هي

الكتابه تجعلنا نخرج من واقعنا لنبحر إلى عالم الخيال هاأناا أكتب لكم روايتي
بسم الله الرحمن الرحيم

للكاتبة : الملكة والامبراطورة الاء القرني

الشخصيات

الجد عبدالرحمن عمره 82 سنة وهو صاحب كل شي وكلمته ابدا ماتنرد ويموت في احفادة بس عصصصصصبي حيييييييل

الجدة مزنة عمرها 81 سنة طيبة وعلى نياتها مريضة بمرض السكر من 3 سنوات تحب احفادها كثثير مثل زوجها

ابنائهم

ابو بدر ( جاسم ) رجال كبير في العمر عمره 63 سنة يحب الفلوس يكرة عياله مايهتم لهم اهم شي عنده فلوسه شركاته الضخمة ومايهتم من مات ومن حي ومن جا ومن راح

ام بدر ( ياسمين ) عمرها 60 سنة خبيثة مثل زوجها تكرة ام عبدالعزيز لانها اغنى واجمل منها وتغار على عيالها كثيير

الابناء

بدر الابن البكر عمره 31 سنة عازب لسة وخببييث حييل وهمة ياخذ نازك بنت عمه ابو عبدالعزيز لانهم اغنى منهم بكثثثثثثير

ياسر عمره 28 سنة عازب متكبر ومايهتم في اي شي مثل ابوة بالضبط وخبييث مثل امه وابوة وامه ويحب بنت عمه سوسن بس هي مو معطية له وجه

خالد عمره 26 سنة عازب طييب حييل وغير عن اهله وحبوب بين العالم كلها ودايم ينصح اهله

العائلة الثانية

ابو عبالعزيز ( عبدالله ) رجل كبير في السن عمره 60 سنة حبوب كثثير ويكرة اخوة جاسم ابو بدر لانه دايم يشتمه ويكرهون بعض ومالهم علاقة بكثير شوي

ام عبدالعزيز ( هيا ) حرمة طيبة حييل عمرها 57 سنة حبوبة مثل زوجها وتموت في ولدها وبنتها الوحيدين لهم

الابناء

عبدالعزيز عازب عمره 27 سنة حبوب مثل ابوة وووووسيم لدرجة كبيرة البنات يركضون وراة ومعضل جسم يقولون مثل جسم المصارعين واكثر متناسق وجميل للغاية

نازك عمرها 24 سنة حبووبة وجمييلة للغاية وش جمال الا ملاك ما شاء الله تبارك الله الاولاد يموتون فيها والبنات يتمنون لو يكونون في نص جمالها وتكرة ولد عمها ابو بدر ياسر لانه كذاب ويسوي نفسه يحبها

العائلة الثالثة

ابو شرف ( محمد ) رجل كبير في السن عمره 56 سنة متكبر مثل اخوة جاسم ابو بدر ويبون يدمرون عائلتهم لانهم العائلة الاغنى مابينهم

ام شرف ( دعسرة ) حرمة كبيرة في السن عمرها 55 سنة طيبة غير عن زوجها وتحبب عيالها بجنون وماترضى عنهم بس تكرة ام عبدالعزيز بعض الشي وتوقف بعض الاحيان مع ام بدر ياسمين

الابناء

شرف عازب عمره 26 سنة يهببببببل الا يخبببببل وسيم مثل عبدالعزيز لكن مايوصل مثل جماله ومعضل كثثير ومغرور والبنات راكضين وراة وحبوب بعض الشي

زايد عازب عمره 24 سنة يهببببببل بعد بس مو معضل ووسيم بعض الشي ويحب وحدة نتعرف عليها بالرواية

شوق عمرها 22 سنة متكبرررررررة بجنون مغرورة همها بس تدمر عائلة ابو عبدالعزيز تمووووووووت في ياسر بس مطنشها للاسف

سوسن عمرها 20 سنة تجنن الا تخببببببببل ودايم تحب الكشخة ومغرورة كثثثير ابوها مدلعها وتحب واحد نتعرف عليه بالقصة

رزان عمرها 19 سنة دلوووووووووووعة البيت جميللة حييل ملاك ما شاء الله بس ماتوصل لجمال سوسن تدرس بالجامعه وتحب ولد عمها خالد بس مطنشها

والبقية نتعرف عليهم بالقصة

——————————————————————–

البارت الاول

في بيت ابو عبدالعزيز

تطلع نازك الجمييلة

نازك بابتسامة : صباح الخير مامي بابي عزووزي

الكل : صباح الخير

ابو عبدالعزيز : حبيبتي نازك تعالي جلسي بجنب ابوك ياعمري

نازك جلست جنبه

عبدالعزيز بغرور : وين رايحة يالمغرورة

نازك عصبت : مو شغلك بابا شوف عزوز يتحكم فيني

ابو عبدالعزيز وهو يبوس خد نازك : الا نازك يااعبدالعزيز ما ارضى عليها

عبدالعزيز ابتسم لا ابوة

نازك بدلع : يلا خلصت فطور يلا عزوزي ودني الجامعه

عبدالعزيز : والله مو فاضيلك انقلعي خلي السواق يوديك

ابو عبدالعزيز بعصبية : وديها ياعبدالعزيز

عبدالعزيز بنرفزة : يايبة والله بطلع مع العيال

ام عبدالعزيز بعصبية : عبدالعزيز ودها

عبدالعزيز بعصبية شوي : طيب عشانكم بس يلا يانزيك امشي بسرعة

نازك باست راس امها وابوها ومشت

في السيارة

نازك : زي ماقلت لك عزوز اول يوم لي بالجامعه بس بيعلمونا التخصصات وكذا يعني تعال بعد ساعتين ونص او بعد 3 ساعات

عبدالعزيز : يؤؤة المهم دقي علي انا لاني بروح النادي

نازك : بس اخاف تتاخر او ماتسمع الجوال زين

عبدالعزيز : لا ماعليك انتي انزلي وان شاء الله برد عليك

نزلت نازك ودخلت الجامعه

صديقتها مروة

مروة : نزووووووووووووووك

واحضان بينها وبين نازك

مروة بفرحة : يؤؤؤؤؤؤؤؤؤة وحشتيني يادوبة 5 شهور ماشفتك

نازك بفرحة : انا اكثر يابعدي 5 شهور يالكذابة شهرين مدري شهرين ونص

مروة ضربت ظهرها بخفة : امشي بس ماعلينا خلينا نروح نشوف التخصصات البنات كلهم منتظرينك

ودخلو الجامعه

الكل : نزووووووووووك

وجوو حضنها جسمها تكسر ههههههههههه

نازك : اه فكووني كسررتو جسمي

مي صديقه نازك : والله وحشتينا نزوكة فديتك والله

نازك بغرور : انا ما اشتقت لك وخري

مي صدقت حسبت انها زعلانة

مي بخوف : شفيك نزوك زعلانة من السالفة الى قبل اسبوع

نازك : وخري عني رجاء مارح اتقرب منك

مروة باستغراب : نزوك شفييك اول يوم وتسوين كذا ترا مي مزحت معك

على طول نازك حضنت مي بقوة

نازك بضحكة كبيرة : والله انك تحفة يالدوبة صدقتي امزح معك ياقلبي وانا ازعل على ميمتي حبيبتي

كل البنات ضحكو

———————————

عائلة ابو بدر

بدر : الا يايبه بصراحة ودي نتزوج نازك ترا ما شاء الله ابوها ثروته تتعدى الكثيير

ابو بدر بخبث : ماعليك بس يابدور صدقني بتتزوجها وبناخذ فلوسها كلها هالغبية وابوها الدلخ وامها المريضة النفسية

ام بدر تضحك : هههههههههههه حلوة يابو بدر مريضة نفسية ياكرهي لها ودي انتقم منها باي وسيلة

ياسر بهدوء : والله انا ماهمني يايبة ويايمة ويابدر ترا والله ماهتميت لكم وانا قلت لكم كثيير انا اهم شي لي سوسن

ام بدر بعصبية : اسمعني زين يا ياسر لو تتزوجها صدقني بتندم ولا تا

ياسر بعصبية : طيييب طييب خلاص اعرف انك بتقولين ولا ترا متبرية منك مابتتزوجها فرحتي

ام بدر : غصبن عليك اصلن

ياسر عصب وقام وطلع من البيت وصك الباب حق بيتهم بقوة

خالد : يمة ماتحسين زودتيها شوي

ام بدر : انت اقطع واخص ولا تتدخل بالامور هاذي فهمت وجع

في سيارة ياسر

ياسر بعصبية : اجل ماببتزوجوني سوسن والله لا اتزوجها وعلى جثتي اذا ماتزوجتها اوريكم انا وحرك سيارته وراح للنادي

طبعا ياسر يلعب مع ولد عمه عبدالعزيز بس يكرهه

في النادي

عبدالعزيز : ريان يالدب انحف العب رياضة وش قاعد تسوي تاكل

ريان زميل عبدالعزيز من المتوسطة

ريان : عزوز والله وزني لساته 75 كيلو

عبدالعزيز : ما شاء الله وش ذا الوزن فييل هههههههههههه

الى ان دخل ياسر

عبدالعزيز ناظر في ياسر

ياسر ناظر بعبدالعزيز باشمئزاز ومشى عنه

ريان : عزوز وش فيك انت وولد عمك

عبدالعزيز : والله ياريان ترا ماهتميت له ذا الغبي هو واهله هالاغبياء العب بس يالدب حديد العب

——————————

عائلة ابو شرف

الهدوء يسكتهم

الى ان حب زايد يغير الجو

زايد : رزوين وش رايك نتمشى بعد شوي

رزان : والله والله نفسي طفشت من البيت

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه

زايد ورزان وابو شرف وشرف : وش ذا الصوت

——————————————————————

توقعاتكم

1 – ماهو الصوت في بيت ابو شرف ومن هو صاحب الصوت
2 – ياسر وعبدالعزيز وش القصة بينهم
3 – هل صدق ياسر بيتزوج سوسن وبيعصي امه
4 – بدر ونازك هل بينفذذ خطته بدر

قولو التوقعات الحين ان شاء الله عجبكم البارت

تكملة بكرة ان شاء الله


سبحان الله و بحمده

التصنيفات
الروايات والروايات الطويلة

{طلال مداح} قصة حب

قريتها وقشعر جسمي كله..كملوها للاخير

السلام عليكم
هذه القصة جاتني عن طريق الايميل
الصوت الجريح////
أنا سعودي من الدمام ***********************الحلم******
***صوت الأرض***

> >>>>>>> قصتي عن الفنان الراحل{طلال مداح}
> >>>>>>>> الله يرحمة__وبعد

كان عمري ?? سنة وكان أفضل فنان ومغني عندي طلال مداح وكنت احبه مرة مرة وكنت اتمنى يكون عندي مسجل بدل الراديو وتحققت لي أمنيتين مو وحده أنه يكون عندي مسجل واني أشوف حبيبي وحياتي طلال مداح لماكان عمري ?? سنة شفتة في الطايف والله اني كنت شوي وأبكي لماشفتة ماني مصدق بالمرة اني أشوف عمي طلال وكنت اصرخ علشان يشوفني وشافني وكمان سلمت عليه وإلى الأن وأنا أتذكر ذاك اليوم

> >>>>>>> والله ياناس أنكم ماتصدقون اني كيف كنت أحبة حب مجنون وكنت أسمعة قبل ما أنام تقريبا كل يوم لان أبوي مايرضى اشغل أغاني**** وبعد مرور الزمن وتزوجت وعمري ?? سنة وكنت إلى ذاك الوقت أسمعة وأغنيلة بعد وجت المفاجأة إلي
صعقت لما سمعتها من زوجتي وانا في العمل كلمتني في التلفون وسألتني قالت بتجي بدري اليوم قلت بجي الساعة 6الصباح قلت ليش مانمتي قالت قاعدة أشوف حفلة طلال مداح انا تحمست قلت ياليتي معك قالت أمسك أعصابك في شي موعاجبك صار انا قلت وشفيه ولاجاء في بالي ان السالفة عن طلال مداح قالت: طلال أغمى عليه في المسرح وطاح من الكرسي وهوكان يعزف على العود…هاااااااااااااااااااااه من جدك قالت ايه انا انصدمت و ماصدقت سكرت التلفون وسئلت زملائي الي كانوا في العمل معي وقال واحد منهم أنه أخوه قاله في التلفون أنا قلقت عليه ومانمت من يوم ماجيت من العمل وجات بعدها الصدمة الأكبر يوم دريت انه مات والله قعد أبكي وتذكرت يوم وفاة أبوي الله يرحمة سويت نفس ماسويت يوم وفاته………………………..{إنا لله وإنا له لراجعون}

المهم وبعد ثلاث سنوات طلب مني العمل اني أروح الطايف أسبوع للعمل وانا كنت مستقر في الدمام وقلت لأم العيال عن السفرة ودعتلي بالتوفيق وقبل ما أروح أخذت شنطة الملابس وشنطة العمل وأخذت بعض الأشرطة لطلال مداح *** وصلت الطايف أخذت سيارتي إلي مجهزها لي العمل في المطار رحت لفندق الشيراتون في الهدا وكان عملي حاجزلي هناك دخلت الغرفة وجاء في بالي قبل مأنام الساعة كانت 9 اسمع أغنية من أغاني
> >>>>>>>>
*********الحلم*******
> >>>>>>>> رجا خاص لكل من يقرى هذي القصة وبالأخص من يحب طلال مداح انه ينفذ مايقوله لي طلال مداح في القصة تكفون ياناس والله إني أكتب هذي القصةوأنا والله أبكي من الي شفته….
> >>>>>>>> لمى نمت حلمت حلم…..

> >>>>>>>حلمت أني في مكان ماأدري وين,وفيه ناس كثيرين على يميني وعلى يساري وفيه واحد منهم على يساري ثالث واحد الناس كلهم ما أقدر أشوفهم لأن المكان ظلام إلا واحد يناديني وشفتة لأنة كان مسلط عليه نور بس هو لحاله وطلع هو طلال مداح ورحتلة قلت وشفيه ولقيت جنبه الكرسي إلي كان جالس علية هو في المسرح مرمي على الأرض …وكان هو طايح نفس طيحته على المسرح وضام العود حقه ومربط بسلاسل من رقبتة إلى رجوله وشافني وهو يقول:يافلان تكفى طفي المسجل وأحرق كل أشرطتي من أولها إلى أخارها تكفى انا قاعد أتعذب على كل أغنية وكل شريط وكل واحد سمع وشاف أغانيي تكفى أمسح أغانيي كلها من على وجهه الأرض ولابقعد كذا إلى مالا نهايه قلت ما أقدر أسوي شي قال إن كنت تحبني سوي ألي أقولك تكفى مأقدر أتنفس العود كاتمني على صدري } وبعدين ظلمت الدنيا وبان فيه السلاسل إلي مربط فيها وهي لونها أحمر تشب نار **** وإذا أنتو ياناس تبون تطفون هذي النار تكفون أنسوا أي أغنية يغنيها طلال مداح وأكسروا أي اي شريط له تكفون الله يرحم والدينك حسوا في هذا الأدمي ألي قاعد يتعذب في قبرة يعني تخيلو لو أنتم محله أيش تتمنون طبعا تتمنون نفس إلي تمناه هو صح ولا لا
> >>>>>>>> وهذا انا خسرت فوق تسعة ألاف ريال علشان ماأبقي له ولا أغنيه وأنا الحين أحس أني ما سويت شي أبد أبد أبد
> >>>>>>>>
> >>>>>>>>أنتم أقرو القصة وفكروا الله يرحم والديكم وتكفون أبذلوا جهدكم موعلشاني علشان هالمسكين الي قاعد يتعذب بقبرة
> >>>>>>>> أخوكم {من السعوديه}الدمام
> >>>>>>>>
> >>>>>>>> وجزا الله خيرا على من نشرها

>اللهم ارحمنااا برحمتك آآآآآآمين

> >>>>>>>>>>>>>>

مع خالص حبي وودي
ريماس ..


سبحان الله و بحمده

التصنيفات
الروايات والروايات الطويلة

هل ستقطع الحبل ؟؟؟ قصة جميلة

يحكى أن رجلا من هواة تسلق الجبال , قرر تحقيق حلمه في تسلق أعلى جبالالعالم وأخطرها .

وبعد سنين طويلة من التحضير وطمعا في أكبر قدر من الشهرةوالتميز قرر القيام بهذه المغامرة وحده .

وبدأت الرحلة كما خطط لها ومعه كلما يلزمه لتحقيق حلمه. مرت الساعات سريعة و دون أن يشعر,

فاجأه الليلبظلامه وكان قد وصل تقريبا إلى نصف الطريق حيث لا مجال للتراجع,

ربما يكونالرجوع أكثر صعوبة وخطورة من إكمال الرحلة و بالفعل لم يعد أمام الرجل سوى مواصلةطريقه الذي ما عاد يراه وسط هذا الظلام الحالك و برده القارس ولا يعلم ما يخبأه له

هذا الطريق المظلم من مفاجآت .

و بعد ساعات أخرى أكثر جهدا وقبل وصوله إلىالقمة,
إذ بالرجل يفقد اتزانه ويسقط من أعلى قمة الجبل
بعد أن كان عل! ى بعدلحظات من تحقيق حلم العمر أو ربما أقل من لحظات !

وكانت أهم أحداث حياته تمربسرعة أمام عينيه وهو يرتطم بكل صخرة من صخور الجبل .

وفى أثناء سقوطه تمسكالرجل بالحبل الذي كان قد ربطه في وسطه منذ بداية الرحلة

ولحسن الحظ كان خطافالحبل معلق بقوة من الطرف الآخر بإحدى صخور الجبل ,

فوجد الرجل نفسه يتأرجحفي الهواء , لا شئ تحت قدميه سوي فضاء
لا حدود له ويديه المملوءة بالدم , ممسكة بالحبل بكل ما تبقى له! من عزم وإصرار .
وسط هذا الليل وقسوته , التقطالرجل أنفاسه كمن عادت له الروح ! ,

يتبع


سبحان الله و بحمده

التصنيفات
الروايات والروايات الطويلة

حبيبك يحبك روايات

بسم الله الرحمن الرحيم ؛؛
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،
أهلا بكم في روااايتي الأولى :"حبيبك يحبك "
بقلمي :fatoooالشهراني .
نبدأ:
راح ابدأ بالشخصيات المهمه وباقي الشخصيات بإذن الله راح تتعرفون عليها من خلال الروايه ..


البارت الاول1:::

عائلة أبو نايف :
ابو نايف "محمد":45 سنه طيب وحبوب احد الشخصياات المهمه في الرياض مدير شركة من الشركات ذات السمعه الطيبه …
ام نايف"ناديه":40 سنه ربة بيت همها الوحيد زوجها وعيالها وتنشئتهم تنشئه حسنه؛؛طيبه وحنونه…
ندى:24 سنه معلمه ؛؛مخطوبة لولد عمها،،جميــــــــــــــــــــلة بمعنى الكلمه …
نايف:23 سنه 4جامعه تخصص إدارة أعمال وسيـــم باختصار يطيح الطير الطاير <<ماشاء الله<<له شعبية بين البنات …
لمى:18سنه 2/ث حلوووووووه ..


عائلة أبوراكان:
ابو راكان "حمد"أخو أبو نايف :48 سنه طيب شريك للأخوه في الشركه العائلة …
أم راكان"حصه"أخت أم نايف:43سنه حنونه على عيالها وصاحبة اخلاق عاليه …
راكان :26سنه وسيييييم لكن مو زي نايف خاطب ندى بنت عمه ويحبها موووووووووت…
سعود:23سنه 4جامعة نفس تخصص نايف <<صديق نايف الروح بالروح<<حلووو…
لجين:18سنه2/ث كيووووووت …
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
عائلةأبو عبدالله:
ابو عبدالله "تركي":40 سنه رجل بمعنى الكلمه ؛؛تاجر مشهووور وله سمعته في البلد ؛؛أهم شئ بالنسبه له بنته الوحيدة الدلوعه …
أم عبدالله"تالا":35 سنه طبيبة من امتز الأطباء وأفضلهم تحاول قد ما تقدر تجذب بنتها بهالمجال <<ونجحت في ذللك<<..
تالين:18 سنه 2/ث روووووووعه آية في الجمال ممتازة ومتفوقه في دراستها تهوى الطب وتتمنى تكون طبيبة ناجحة زي امها ..لها أخ وأخت من الرضاعه
نواف:23 سنه مزيوووووون يشتغل في العسكريه يحب أخواته تالين وترف ولا يرضى أحد يؤذيهم أو يزعلهم …
ترف :18سنه 2/ث حلووووووووووووووووووة …
ملاحظة:
نواف+ترف=عيال أخت تالا"أم عبدالله "<<ام عبدالله وابو عبدالله ماهم غير تالين يعني عبدالله مجرد لقب <<<…
*********************************************************************************************
***************************************************************************************************************
مع إشراقة شمس يوم جديد تبعث التفاؤل في النفوس ونغمة جميلة من تغاريد العصافير ترسم البسمة على الشفاه في عاصمة المملكة في رياض السعودية الساعة تشير إلى7:00 صباحا بتوقيت الرياض ،،الجميع متجه إلى عمله
والطرق مزدحمه بالسيارات معلنة بدء يوم دراسي جديد ؛؛في إحدى مدارس البنات كانت الطالبات يستمعن إلى الإذاعة المدرسية اليوميه المعتادة والتي قد تكون عبارة عن مواضيع معادة ومملة ومضيعة للوقت <<هكذا كانت تصفها لمى:
لمى :أووووووووووووف ملينا من هالإذاعة
لجين :قسم سماجة كل يوم إذاعة
لمى تغير جو وتستضرف:زيدي عليها ملح
لجين :تستخفين دمك انتي ووجهك
لمى:احاول اغير جو
لجين: سؤال لمتى بتضل الإذاعة كذا والله مملة
لمى :مملة وبس إلا موضوع واحد ولا موضوعين طول السنه
لجين: المشكلة لو يجدووون فيها ويحطوون أشياء حلوه كان عايدي وراح نستفيد م الوقت اللي يضيعونه على الفاضي
لمى: يجددون هاه آجل مووووت ي ………
أ-هيلة اللي شافت البنات يتكلمون قالت:اقطعي الصوووت انتي وياها قبل اخليك تجين تسولفين للكل هينا ..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
في مكان ثاني في العاصمة :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

شركة ابونايف::
ابو نايف:اقول ي حمد "ابو راكان" ويش رأيك نطلع للمزرعة في الويك اند ونعزم ابو عادل يطلع معنا تدري من زمان ما اجتمعنا
ابو راكان : والله فكرة بس ويش رأيك ما نعلم العيال ونخليها مفاجأة
ابو نايف: ي حبك للمفاجأت ابشر اللي تشوفه
ابو راكان :اجل على بركة الله
————————————————————————————————
في الجامعة ::
سعود : اقول نايف بطلع العصر مع الشباب للبر تجي معنا
نايف: لا ي شيخ تطلعوون من دون لا تقولون لي اوريكم
سعود: ويش فيك هذاني قلت لك ما بعد طلعنا
نايف: طيب تمرني ولا امرك
سعود: يعني بتروح ؟؟
نايف : ويش رأيك؟؟
سعود: أجل أنا بمرك
نايف بمكر : لا أنا اللي بمرك
سعود: اوكيه
———————————-
انتهى البارت

توقعاتكم للاحداث الجابيه:
1-نايف ويش ناوي عليه؟؟
2-المزرعه ويش راح يصير فيها ؟؟
3-هل راح يلتقي راكان بحبيبته ندى في المزرعه؟؟
4- البر ويش راح يصير فيه ؟؟وهل الشباب بيطلعون فعلا والا بيصير شئ يمنعهم من الطلعة؟؟؟؟
تقبلووواااااااا تحياتي
fatooo الشهراني <<والله مابيح من احد ينقل الروايه من غير لا يكتب اسمي …


سبحان الله و بحمده

التصنيفات
الروايات والروايات الطويلة

قصة حب وما اصعب ان تعيشها قصة حب

قصة وحياة حب ولكن من الصعب ان تتأقلم معها : (ما اصعب ان تحب فتاة وبعد مزيد من الوقت تكتشف أنك تحب أختها ثم بعد قليل من الوقت تعود إليك حبيبتك السابقة ) قصة تذهل العقول وسوف نرويها دون ذكر للأسماء خوفا ان يكون أحد من أبطال هذه القصة في هذا المنتدى وليس هو خوفا منه إنما هو خوفا من تجريح إحساسه "" أنا البطل الحقيقي لهذه القصة , وانا الذي عشتها وسوف أرويها لكم . أنا كنت احب بنت ومن أجملهن وأجمل من مر علي منهن كانت علاقتي بها من أروع مايكون كنت أحكي معها بالمحادثات الفورية وبالموبايل , لكن بعد ثلاثة أشهر فجأة أحصل أختها تدخل المحادثة بدلا منها أنا أنطلت علي الحيلة وجلست أحكي معها ثم بعد ذلك أكتشفت انها ليست ما أريد سألتها ماالسبب الذي جعلك تحكي معاي بدلا من أختك قالت ::: أختي ماتت وبكل وقاحة تقولها أنا أنصدمت صدمت قوية تركت المحادثات وتركت النشر وتركت كل شي وجلست أصيغ من القصائد رثاء لها بعد شهر الاحظ ظهور رسالة على البريد اللإلكتروني من حبيبتي السابقة بعد أنصدمت لأن أختها قالت انها ماتت ومستحيل اخت تتمنى لختها الموت فكيف تبعث لي رسالة وهي ميته قلت في بالي أنها مكيدة من اختها تركتها ثم بعد ذلك اتصلت على هاتفي وقالت لماذا تتجاهلني قلت لها لا اتجاهلك وإنما أنا في وهم لأنك ميته قالت كيف قلت أسالي اختك وهي ستقول لك قالت انا لست ميته وإذا لست مصدق افتح لي محادثة فيديو وسوف تراني فتحت المحادثة وإذا فعلا هاذي هي لن اختها خانتها قصة حب لثلاثة احباب تخيلوها


سبحان الله و بحمده

التصنيفات
الروايات والروايات الطويلة

قصة واقعية في دورة مياه البنات في مجمع السيف بالبحرين قصة حب

قصة واقعية في دورة مياه البنات في مجمع السيف بالبحرين
. ارجو الانتباه

السلام عليكم …

يسردها لكم احد الاشخاص:

في احد الايام كان احد موظفين الامن يتحدث لنا نحن مجموعه من الشباب.. فقد كان هو احد معارفنا… فقام بسرد مجموعه من القصص .. و ما لفت نظري هو التالي .. :

في احدى دورات مياه البنات التابعه لمجمع السيف.. و طبعا في مثل هذه المجمعات .. يزيد (الطلب) على دخولها .. فلكل مبتغاها من دخولها .. فالمتحجبه تكشف عن شعرها .. و المتنقبة تكشف عن وجهها .. و ما الى ذلك .. فكلهم بنات .. و لا يعيب ذلك شيء..
فقد قامت احدى الاخوات الى دخول دورة المياه لغرض ما.. فلفت نظرها فتاة منقبة منزوية .. فكان كل شيء عادي.. لكن هذه الفتاة المنقبة لم تكن تفعل شيئا سوى الوقوف منزوية , "ترى .. ما بالها ؟ " تقول الفتاة الداخلة..و ماهي الا لحظات و اذا بتلك الاخت خارجة من دورة المياه بعد قضاء ماهي داخلة لأجله .. و لكن الريب دفعها لدخول دورة المياه تلك.. و محاولة تقصي قصة تلك المنقبة.. .. و فعلا.. دخلت فإذا بالاخت تتمحص المنقبة و هي كمن يشبه على الشخص.. و اذا بالفتاة ترى شيئا غريبا على المنقبة …و اذا به حذاء يشبه حذاء العمال!!!!!!!!! نوعية مشابهة لاحذية Cat المشهورة!!! و التي تكون غالبا من ملبوسات الشباب………….. انصعقت الاخت .. و اذا هي تتمالك اعصابها و هي مندفعه الى مكتب الامن!! فالذي كان واقف داخل ما هو الا رجل!!!!!!!!! فقد تقمص شخصية المبرقعه لاشباع شهوة النظر لديه .. و نسي ان يبدل حذائه! (يمكن لان رجله كبيرة فلا تتسع لحذاء ذو كعب ) …
و بعد قصة الاخت .. قام احد موظفين الامن بالترصد (للأخ المبرقع) عند الباب… الى ان خرج بعد ان شبع من ( السينما المجانية!) -اخزاه الله-.. فلحقه الموظف من بعيد .. الى ان وصل (المبرقع ) الى باب الطوارئ.. فإذا بالموظف يدفع المبرقع على الباب و اذا هم ورائه .. و الموظف يصرخ على (المنقبة) : اكيد انتي جميلة .. و ما اجملك بدون ثيابك .. سأغتصبك حالا!!!!..
و اذا بالمبرقع يصرخ بأعلى صوته .. ( انا رجل)!!!
و الموظف يقول: و رجل!!!!!!؟؟؟؟؟؟ (يازعيم مو خايف يعني) .. تعال معي الى مكتب الامن ..

و انتهت قصة المبرقع في الاداب على اغلب الظن!

هذه قصة واقعية .. و اتمنى من اخواتي و من تم تبليغه بهذه القصة ان يأخذوا حذرهم من اولئك الذئاب.. فمن يدري ماذا سيفعل اذا استخلى بفتاة!

فليس كل مايلمع ذهبا .. و ليس كل مبرقعه انثى!

يمكن انثى تلبس حذاء عمال!


سبحان الله و بحمده

التصنيفات
الروايات والروايات الطويلة

استنى الدليل القوي على حبه قصة رائعة

استني الدليل "القوي" على حبه

لسه بيبص لي… هو عمال يلف ويدور حوالي ليه؟!…. هو مش هيبطل حركاته دي بقى..؟!
لو عنده حاجة ما يقولها ويخلص ولو ماعندهوش ما يسيبني في حالي ويطلعني من دماغه، لكن اللي بيحصل ده كتير قوي وأنا خلاص مش قادرة أستحمل أكتر من كده….
يا ترى مكسوف؟! ولا متردد؟! ولا مش شايف إني أستاهل إنه يكلمني؟! ولا إيه؟!

جلست "إيمان" تفكر ودماغها عمالة تجيب وتودي بتحاول تبرر تصرفات "أحمد" معاها، فعينيه متابعاها في كل حتة تروحها، لكن في نفس الوقت كلامه معاها على القد حتى لما بيصبح بيسلم "بكل ألاطة" ومابيقولش حتى اسمها يعني "صباح الخير" وخلاص…

ده كمان أحيانا ممكن يطنشها لو حس إنها ماشافتهوش وهو داخل بس هي بتكون شايفاه وعايزة تعرف هيسلم عليها ولا لأ، خصوصا إنها عمرها ما طنشته، ولما بتسلم هي عليه بتسلم بابتسامة عريضة، لكن هو كذا مرة تيجي عينه في عينها وما يقولهاش حتى ازيك….!!

ماتحاوليش تدوري له على مبررات

هي في الأول افتكرت إن دي طبيعته وإنه بيتعامل مع كل الناس بالطريقة دي، لكن لما راقبته من بعيد لبعيد شافت قد إيه هو مرح ومجامل وبيسلم على كل الناس واحد واحد وواحدة واحدة و"بالاسم" مهما كانوا مشغولين عنه أو مش شايفينه….
طيب بيعمل معاها كده ليه… فمعاملته دي "مش طبيعية" وده في حد ذاته عامل لها ربكة…

تكون زعلته في حاجة…..؟!

هنا: "إيمان" وقعت في أول غلطة في علاقتها مع "أحمد"، فهي في الأول اتصرفت صح لما راقبت معاملته مع الناس التانية وشافت بيعاملهم ازاي، لكن لما جت تفسر تصرفاته معاها أول حاجة جات في بالها إنها تكون عملت حاجة ضايقته منها، يعني هتجيب الغلط على نفسها، وطبعا ساعتها هتحاول تصالحه وده يعني إنها تروح هي تكلمه وتفتح معاه مواضيع…. وهو ده الغلط بعينه….

والسؤال اللي لازم "إيمان" تسأله لنفسها قبل ما تعمل أي حاجة هو: هي هتكون زعلته في إيه يعني ما هي بتسلم عليه كويس لكن هو اللي بيطنش…!!
وحتى لو كانت تصرفاته دي بسبب إنه زعلان منها أو "مش طايقها" مثلا يبقى بيبص لها ليه وبيتابعها في الرايحة والجاية ليه؟، لو كان صحيح متضايق منها مش هيهتم بيها أصلا "يعني ولا كأنها موجودة"، وساعتها هي كمان لازم تنطشه "ولا كأنه موجود".

ماتجيبيش الغلط على نفسك

وتفسير تصرفات "أحمد" في الغالب مش هتخرج عن حاجة من اتنين…

يا إما معجب بيها فعلا وبيحاول يراقبها علشان يعرف بتتعامل ازاي ويتعرف على ملامح عامة لشخصيتها قبل ما ييجي يكلمها، وهنا المسألة هتكون مسألة وقت مش أكتر، وعلى "إيمان" إنها تفضل تتعامل باحترام وذوق لحد لما تشوف هيعمل إيه….

والتفسير التاني إنه يكون عاجبه "بس" شكلها، وهنا لازم "إيمان" تتأكد إنه ماحبهاش لإنها مش مجرد تمثال ولا ديكور شكله حلو والناس تفضل تبص عليه وتقول "الله"، دي إنسانة وليها عيوب زي ما ليها مميزات، واللي يحبها لازم يكون حبها كلها على بعضها مش يحب حاجة ويسيب حاجة، يا كده يا إما أي واحدة حلوة -ولا حتى وحشة- هتلفت نظره ويقعد يبص لها لحد لما يزهق….

بلاش الثقة الزايدة ولا حسن الظن

والسؤال هنا: ازاي "إيمان" تعرف سر نظراته؟!، وازاي تقدر تحكم على مشاعره؟!

والإجابة: على "إيمان" إنها تتعامل معاه بشكل "جد" جدا يعني الكلام بحدود والسلام كمان بحدود يعني بالطريقة دي:

أحمد: صباح الخير
إيمان (وعلى وجهها تعبير عادي يعني لا مبتسمة ولا مكشرة) عاااادي خالص وترد: صباح النور

وده بعد لما كانت بتسلم عليه بطريقة تانية خااالص وهي:
أحمد: صباح الخير
إيمان (وابتسامة عريضة تملأ وجهها): صباح النور يا "أحمد" عامل إيه؟!
أحمد: كويس

وتستمر "إيمان" على كده… تشوف شغلها وبس ولو "أحمد" اتكلم جنبها ولا كأنها سامعاه، ولو بص لها تعمل نفسها مش واخدة بالها ولو جات عينيه في عينيها تبص الناحية التانية…..

لكن كل ده من غير ( تكشير) ولا معاملة (بألاطة)، هي بس تبين له إنها بتحترمه والمطلوب منه كمان إنه يبين احترامه ليها قبل حبه…!!

هنا ممكن رد فعل "أحمد" يكون إنه يحاول يقرب منها ويبدأ يوجه لها كلام علشان يعرف إتغيرت ليه… وهنا تستجيب لمحاولاته دي لكن المعاملة برضه تبقى بحدود وبذوق وباحترام فهو برضه لسه ماقالهاش "بحبك"..!!

لكن تعمل إيه لو كان رد فعل "أحمد" مش إنه يقرب منها.. لأ ده بدأ يبعد ويتعامل وهو مكشر يعني بدل "البرود" تحول "لتكشيرة" هنا…

اوعي تتراجعي

فالتراجع عن المعاملة الجد والمحترمة ممكن "أحمد" (لو مش بيحبها) يفسرها إنها مبسوطة بنظراته وإعجابه بشكلها وطالما هو كمان مبسوط فمفيش مشكلة ويفضلوا كده لحد لما واحد فيهم يزهق من التاني وغالبا هيكون (هو) بعد لما يتعود على شكلها ويكون بالنسبة له حاجة عاااادية جدا….

وحتى لو بيحبها أو بيفكر فيها كشريكة لحياته ممكن يفسر تراجعها على إنها (بتلعب) بيه وإنها مرة تكون كويسة (وحبوبة) ومرة جد و(زي العسكري)، وهنا كرامته ممكن تنقح عليه ويقول لنفسه "أنا مش لعبة في إيديها ولا هامشي على مزاجها" والحكاية تقلب بعكس وحتى لو حاولت تقربي يفضل هو يبعد، وبرضه ماتوصليش لنتيجة محددة تبين لك هو "بيفكر فيك ازاي"، وتبدئي في تقديم سلسلة من التنازلات التي لا يعلم أحد إلا الله كيف ستنتهي..؟!

لذلك لازم "إيمان" تفكر نفسها دايما إن المعاملة المحترمة مش سبب إنه يزعل منها إلا لو كانت نيته "مش ولابد"، وهنا مش لازم ضميرها يأنبها على سوء ظنها وتفكر نفسها دايما إنه هو اللي ماكانش واضح من الأول، وإن فيه احتمال قوي جدا إنه ماحبهاش أو إنه عايز يتسلى بيها، أو على الأقل يعلقها بيه على الفاضي….!!

لذلك إذا معاملتها المحترمة والجد خلته يبعد يبقى كان عايز يتسلى وساعتها هتكون هي اللي كسبانة من بعده…..
أما لو واخد الحكاية جد المفروض إنه هيبدأ يقرب منها أكتر ويظهر لها اهتمام أكتر ومايكتفيش بمجرد إنه "يبص لها"، ويبدأ يقدم "الدليل القوي" اللي احنا مستنيينه وفي الحالة دي….

اتعاملي مع اللي إنت شايفاه فعلا مهما كنت بتحبيه

والسؤال هنا: إيه هو الدليل القوي ده؟
والإجابة: ممكن يحاول يعرف إيه اللي بتحبه، وإيه اللي بتكرهه، وبتتعامل ازاي مع الناس اللي حواليها، وكمان إيه رأي الناس دول فيها….
لكن كل دي برضه تصرفات بعيد عنها، يعني مش بشكل مباشر معاها وحتى لو عرفت أو حست بسؤاله عليها فده برضه ممكن يكون ليه 100 تفسير وتفسير…!!
لذلك أكتر حاجة ممكن تبين لها إذا كان بيحبها ولا لأ هو اهتمامه بيها كإنسانة، وده ممكن يظهر في اهتمامه بالمناسبات اللي بتمر عليهم وهما مع بعض زي مثلا "عيد ميلادها"….

فلو بيحبك هيكون مهتم باليوم ده قوي وعلى حسب العلاقة بينكم هيكون شكل اهتمامه…

فلو كانت بينكم صلة قرابة ممكن جدا في اليوم ده يقدم لك هدية يقرب لك بيها أكتر، أو يقدم كارت فيه عبارات رقيقة حتى لو قدمها باسم أسرته كلها وماتخليش ده يضايقك، لكن عليك إنت في الحالة دي إنك ماتفسريش الهدية بأكتر من إنها هدية "عيد ميلاد" وبس…

يعني ماتعتبريهاش بمثابة "خاتم خطوبة" لإنه ممكن جدا يكون لسه عايز يفكر شوية كمان، يعني يكون رد فعلك هادي وما تبنيش آمال وتوقعات…

أما لو كان اللي بينكم علاقة شغل أو كنتم زمايل في الجامعة فهو على الأقل هيهتم إنه يقول لك "كل سنة وإنت طيبة"، حتى لو مفيش بينكم أي كلام فالمفروض إنه ينتهز الفرصة دي ويبدأ "بس الكلام"…

وفي الحالة دي هيكون دليل "إلى حد ما على حبه" فبرضه ماتفسريهاش بأكتر من معناها، يعني ماتعتبريش إن "كل سنة وإنت طيبة" بتاعته تساوي كلمة "بحبك" مهما كنت بتحبيه ومهما كنت مستنية منه أي إشارة تدل على اهتمامه الحقيقي بيك لازم تكوني هادية، "فكل سنة وإنت طيبة" خاصة لو قالها من غير أي ضغوط -يعني مثلا ما شافش حد بيقولها لك فقال يقولها لك والسلام- إذا قام بذلك فإن هذا يعني فقط إنه مهتم زيادة شوية أو إنه يكون فيه بوادر إنه حبك بجد، لكنها من ناحية تانية لا تعتبر إلزام منه وتبدئي تتعاملي معاه على أساس إنه خلاص قال كل اللي جواه، وإنه قدم الدليل "القوي" على حبه ليك، فماتستعجليش، لكن اعتبريها بداية طيبة ويبدأ سوء الظن في التلاشي تدريجيا لحد لما يتكلم بوضوح وصراحة عن اللي هو عايزه بالضبط….

أما لو مااهتمش باليوم ده أو عمل نفسه مش واخد باله أو مثلا قدم لك هدية سخيفة أو قال لك "كل سنة وإنت طيبة" من باب "الذوق" مش أكتر لما يشوف كل الناس بتقول لك كده… فاوعي تبيني إنك متضايقة أو إنك كنت متوقعة منه "كتيييير قوي" لكن حطي موقفه ده في اعتبارك وخليكي فاكرة إنه بيتجاهلك وده بيكون ليه معنى من اتنين…

يا إما مش بيحبك وهنا عليك إنك تاخدي خطوات فورية للتقهقر عن أي مشاعر موجودة جواك….
يا إما يكون هو شخص مش رومانسي ومابيهتمش بالحاجات دي، وهنا من خلال مراقبتك ليه ولتعاملاته مع الناس اللي حواليه ومدى اهتمامه أو عدم اهتمامه بالمجاملات هتقدري تحددي وتاخدي القرار، هل ممكن تقبلي شخصيته كده زي ما هي، ولا مش هو ده الشخص اللي بتحلمي بيه.


سبحان الله و بحمده

التصنيفات
الروايات والروايات الطويلة

نعم ربتني الشغالة الهندية .رسالة الى امي مع التحية قصة جميلة

المكان: قاعة المغادرون مطار مسقط الدولي
الزمن : الثانية عشر بعدمنتصف الليل
أكتب إليك يا أمي من مطار مسقط الدولي ها أنا الآن في القاعة 23 بانتظار الباص الذي سوف يقلني إلى سلم الطائرة. الجو بارد ، وأحس بانتعاش لرؤيتي منظرالأطفال نائمين بأحضان أمهاتهم. بعض الهدوء يعم القاعة مع صوت خفيف للمذياع يخبرالمتأخرين بالتعجيل لتخليص إجراءاتهم.أما أنا أخرجت ورقتي ، وقلمي منسترتي ، وبدأت أكتب إليك مستغلا الوقت قبل موعد الإقلاع.
أتمنى أن تتفكري بكل حرفسوف أخطه لك ، وتتمعني ، وتسترجعي ذاكرتك إلى الوراء قبل 14 سنة عندما حملتي بي 9 أشهرمن المعانة ، وبعدها خرجت إلى الدنيا ، و تركتيني بعد مضي شهرين لتكمل الشغالة الهنديةكوماري الحمل الثقيل الذي أحسستي بأنه سوف يقتل أحلامك وطموحك الوظيفي وفوق ذالكتفقدين رشاقتك وتذبلين مثل الوردة التي يمنع عنها الماء.
نعم هذه هيالحقيقة التي دأبت كوماري عند بلوغي تلقيني هذه الحكاية وكأنها تقصد اصقالي ، أوتنشئتي على حبها وكرهك أنتي حتى لا يضيع تعبها سدى ولا أعلم ما الذي كان يدور فيخلدها ؟ الذي أعلمه الآن بأن حبي لها حقيقي نابع من قلبي الذي عرفها منذنشأتي.
في كل مرة تمنيت بأن تستقطعي من وقتك الثمين ولو بضع دقايق لكي أحكي لكما يدور بخاطري وأشرح لكي ألمي لابتعادكي عني وابتعاد مشاعري لجهة أخرى وأبوح لكي بماأشعر به بعد أن سافرت كوماري إلى بلدها الهند … صدقيني أمي وانأ أناديك بهذاالاسم ولكن لا اشعر به ولا أشعر بأنه من قلبي ، ولكن هي الفطرة وحدها من لقنني هذهالكلمة . أما الإحساس الحقيقي لا يوجد لدي لكي أمنحك إياه فقد استهلكتهشغالتنا ، وشربت منه و ارتوت ، ورحلت ، وتركت طفلها الذي لم تلده ولكن ربته علىحبها. قد كانت تحكي لي كيف هي الأيام الأولى بعد مضي شهرين من ولادتي كيفتركتيني و عدتي إلى عملك مع أنه تم منحك إجازة ثلاثة أشهر، ولكن حبك لعملك أفقدكإحساسك بطفلك.
عند بلوغي سن الفهم كانت كوماري تحكي لي قصص بدايات معاناتي، وصرخاتي ، وأنيني ، وتوجعي حيث كانت تسهر لراحتي وتجلب الدواء لي ، وتسقيني من الحليبالمصنع ، و أنت يا من تدعين بأني طفلك بالاسم تغطين في سبات عميق لا تحبين سماع بكائي،، يؤذيكي صراخي وينغص عليك نومك الهانئ .. فضلتي النوم المريح حتى تقومي إلى عملكنشيطه وقبل خروجك تمرين علي طابعة على خدي قبلة صغيرة و كأني دمية تتركينها صباحا ثمتعودين إليها بعد الظهر.

كم مرة بكيت و أنا ابن السنتين أجري خلفك صباحا و أنتذاهبة إلى العمل ومساء و أنت ذاهبة إلى التسوق أتمنى بأن تأخذيني بحضنك ولكن لا حياةلمن تنادي فقد كانت كوماري الحضن الدافئ ، والقلب الحنون والبلسم الشافي.


سبحان الله و بحمده

التصنيفات
الروايات والروايات الطويلة

قتل اباه من اجل فتاة قصص الخليج

قتل اباه من اجل فتاة …

حلم كل أب في الحياة تربية أبنائه والمحافظة عليهم حيث يشقى الأب ليحقق لأولاده متطلباتهم ويضحي بنفسه من أجلهم والرد لمعروف الأب هو الوقوف إلى جانبه عندما يكبر وأن يكون أبناؤه سندا له، ولكن ما حصل في مدينة الحسكة عكس هذا فقد قتل الابن والده من أجل حبيبته، لأن والده عارض فكرة الزواج فأصر الابن على تمسكه بالفتاة وحدثت مشاجرات كثيرة بينهم وبعد محاولات عدة من الأهل تم إجبار الأب على الموافقة وحدد موعد الزفاف إلا أن الابن كان قد حقد على أبيه وقبل موعد الزفاف بيوم قال الابن العاشق لأبيه إن الصحن اللاقط قد تعطل ويجب أن يصعد الأب إلى السطح والابن يبقى في البيت ليولف التلفاز، صعد الأب إلى قدره وبينما هو منشغل بالصحن غافله ابنه من خلفه ومعه مسدسه وقد وضع له كاتم صوت وأطلق عليه عيارا ناريا ليستقر العيار في قلب والده وبعد أن فقد أبوه وعيه وضع عليه أسلاك الكهرباء ليوحي أن موته بالكهرباء ونزل إلى البيت صارخا أسرعوا بإنقاذ أبي لقد ضربته كهرباء الصحن، أسعف الأب المسكين إلى المشفى وكان يقول وهو في السيارة أسرعوا بإسعافي لقد ضربتني الكهرباء وهو لم يعلم أن ابنه قاتله، وفي المشفى فارق الأب الحياة فاحتج الأهل على المشفى بأنه لم يقم بإسعافه كما يجب إلى أن طلب الطبيب الشرعي أخذ صور لكافة أنحاء الجسم، بالفعل حدث هذا وأثناء فحص الطبيب الشرعي لصور الجثة تبين له أنه يوجد في القلب شيء غريب فطلب تشريح الجثة لتظهر الرصاصة وقد استقرت في القلب.
وقام فرع الأمن الجنائي بمدينة الحسكة بالتحقيق مع جميع أفراد أسرته حيث اعترف الابن المجرم بجريمته وقام بتمثيل الجريمة كاملة.


سبحان الله و بحمده

التصنيفات
الروايات والروايات الطويلة

الكوووخ المحترق !!!! قصة رائعة

الكوخ المحترق

هبت عاصفة شديدة على سفينة فى عرض البحر فأغرقتها..

ونجا بعض الركاب..

منهم رجل أخذت الأمواج تتلاعب به حتى ألقت به على شاطئ جزيرة مجهولة و مهجورة.

ما كاد الرجل يفيق من إغمائه و يلتقط أنفاسه، حتى سقط على ركبتيه

و طلب من لله المعونة والمساعدة و سأله أن ينقذه من هذا الوضع الأليم.

مرت عدة أيام كان الرجل يقتات خلالها من ثمار الشجر و ما يصطاده من أرانب،

و يشرب من جدول مياه قريب و ينام فى كوخ صغير بناه من أعواد الشجر ليحتمى

فيه من برد الليل و حر النهار.

و ذات يوم، أخذ الرجل يتجول حول كوخه قليلا ريثما ينضج طعامه الموضوع على

بعض أعواد الخشب المتقدة. و لكنه عندما عاد، فوجئ بأن النار التهمت كل ما

حولها.

فأخذ يصرخ:

"لماذا يا رب؟

حتى الكوخ احترق، لم يعد يتبقى لى شئ فى هذه الدنيا و أنا غريب فى هذا المكان،

والآن أيضا يحترق الكوخ الذى أنام فيه..

لماذا يا رب كل هذه المصائب تأتى على؟!!"

و نام الرجل من الحزن و هو جوعان، و لكن فى الصباح كانت هناك مفاجأة فى انتظاره..

إذ وجد سفينة تقترب من الجزيرة و تنزل منها قاربا صغيرا لإنقاذه.

أما الرجل فعندما صعد على سطح السفينة أخذ يسألهم كيف وجدوا مكانه

فأجابوه:

"لقد رأينا دخانا، فعرفنا إن شخصا ما يطلب الإنقاذ" !!!

فسبحان من علم بحاله ورآ مكانه..

سبحانه مدبر الأمور كلها من حيث لا ندري ولا نعلم..

*إذا ساءت ظروفك فلا تخف..

فقط ثق بأن الله له حكمة في كل شيء يحدث لك وأحسن الظن به..

و عندما يحترق كوخك.. اعلم أن الله يسعى لانقاذك..

والسلام عليكم


سبحان الله و بحمده